Nintendo – ser vi en ny Pokemon-feber?

Gunnar BergstrandAksjer, Analyse, Børs, Investeringer Comments

Etter at Nintendo skuffet markedet stort på spillmessen E3 i sommer falt kursen 17% fra 43.200 yen til 35.750 yen, og aksjen ble handlet på sitt laveste nivå på nesten ett år. Nå begynner aksjen å se attraktiv ut igjen, og mye tyder på at det er duket for en ny opptur før jul i november og desember. Denne perioden omfatter lanseringen av to av de største titlene som noensinne har blitt lansert til Nintendo Switch, og representerer en unik investeringsmulighet.

Nintendo Switch er en konsoll som overrasket markedet stort når den ble lansert i mars i fjor. Jeg beskrev Nintendo som en potensiell mangedoblingskandidat i forkant av lanseringen her på Nordnetbloggen, til dels fordi konsollen er helt unik. Det er en hybridkonsoll – man kan spille både på farta og koble den til TVen. Med de lunkne forventningene som sirkulerte i markedet til konsollen tok det ikke lang tid før kursen mer enn doblet seg når de sterke salgstallene var et faktum.

Styrken til Nintendo er selskapets intellektuelle eiendeler som Mario, Pokemon og Zelda. Nintendo bruker sine egne proprietære spillplattformer til å kapitalisere på disse, og det var derfor svært viktig at Nintendo Switch ble en suksess. I følge siste kvartalsrapport som ble sluppet 31. juli ble det solgt 1,9 millioner konsoller i månedene april, mai og juni. I samme periode i fjor, lanseringsåret, ble det solgt 2 millioner konsoller. Det tyder på fortsatt sterkt momentum i salget. Totalt har det dermed hittil blitt solgt mer enn 20 millioner konsoller, og i løpet av ti måneder har altså Nintendo Switch solgt mer enn hva forgjengeren Wii U solgte gjennom hele sin fireårige livssyklus. Konsollen ligger likevel fortsatt langt bak største konkurrent PS4 med mer enn 73 millioner solgte enheter, lansert i 2013.

Software selger hardware

Det er spill som selger konsoller. Mens lanseringsåret 2017 hadde mange sterke titler til å drive konsollsalget, har 2018 foreløpig vært svakere. Dette ser heller ikke ut til å snu før november og desember når Pokemon Lets Go og Smash Bros Ultimate lanseres. Denne spilltørken kombinert med den historisk svake sommersesongen for spillindustrien forårsaket det betydelig kursfallet, selv om aksjen nå har hentet seg noe inn. Mens noen mener at selskapet trenger flere bein å stå på i 2018, mener jeg dette representerer en unik kjøpsanledning for investorer. De to spillene vil alene lede til en fornyet interesse for konsollen, og med kun en måned mellom lanseringene kan investorer få med seg to potensielt enorme kurstriggere over en kort tidshorisont. I tillegg ble det kunngjort flere sterke tredjepartstitler som Diablo 3 og Civilization denne måneden. Det kontinuerlige drysset med sterke titler skaper en positiv sirkel – kundene ser flere spennende titler på vei og kjøper konsollen. Da ser spillprodusentene en konsoll i sterkt vekst og lager flere spill, siden de potensielle inntektene vokser i takt med antall konsolleiere.

Pokemon Lets Go

Pokemon Lets Go er nytt konsollspill fra Nintendo som vil fungere som en forlengelse av det ekstremt populære mobilspillet Pokemon Go, lansert sommeren 2016. Som et fullverdig konsollspill er Pokemon Lets Go langt mer omfattende enn mobilspillet Pokemon Go, og dette gir brukeren en helt annen dybde og innlevelse. Spillet tilbyr også integrasjon med Pokemon Go. Man kan blant annet overføre Pokemons man har fanget i Go til Lets Go, og man får flere bonuser av å eie begge spill. Ved å utnytte populariteten til Pokemon Go prøver Nintendo å drive den enorme brukermassen over på sin nye konsoll og mer seriøse spill, der de store pengene ligger.

Og Pokemon Go er fortsatt svært populært. I mai hadde spillet 147 millioner aktive brukere, det høyeste siden spillet ble lansert i 2016. I samme måned genererte spillet 104 millioner USD i inntekter. Totalt har spillet blitt lastet ned over 800 millioner ganger. Ser man dette i sammenheng med at det kun har blitt solgt litt over 20 millioner Switch konsoller er potensialet enormt, selv om kun en liten brøkdel kjøper spillet. Pokemon Lets Go vil også få stor oppmerksomhet fordi det er det første Pokemonspillet som blir lansert til en TV-konsoll.

Smash Bros Ultimate

Mens Pokemon Lets Go er rettet mot et mer casual publikum, er Smash Bros Ultimate rettet mot det motsatte – dedikerte gamere som vil ha utfordrende spill med et kompetitivt miljø. Smash Bros Ultimate er i realiteten det første spillet fra Nintendo som er siktet inn på dette segmentet på Nintendo Switch, og lanseringen kan potensielt fange ytterligere brukere som har sittet på gjerdet i påvente av nettopp en slik tittel. Spillet er svært etterlengtet, og Smash Bros er en av de mestselgende seriene for Nintendo.

De to spillene kan dermed gi kundebasen til Nintendo en ny bredde, og selskapet fremstår som klar kjøpskandidat i forbindelse med dette.

Fundamentale forhold

Nintendo har lite gjeld og er et forholdvis enkelt selskap å analysere. Kursen er for tiden på rundt 40.000 yen og selskapet hadde inntekter på 1.162 yen per aksje i forrige fiskalår. For inneværende år har ledelsen konservativt estimert 1.373 yen i inntekter per aksje (EPS). Dette gir en høy P/E som kan virke avskrekkende etter norske standarder, men man må legge til grunn at japanske aksjer prises mer på linje med amerikanske aksjer, samt at tallene har bedret seg de siste kvartalene. I tillegg eier Nintendo ca. 21 millioner aksjer av de 141 millionene som er utestående. Selskapet har for øvrig en meget sterk cashposisjon på 633 milliarder yen (ca. 45 milliarder kroner), tilsvarende 10% av markedsverdien.

Både omsetning, marginer og bunnlinje har sett en kraftig forbedring siden lanseringen av den nye konsollen. Omsetningen mer enn doblet seg fra 489 til 1.055 milliarder yen i fjor. Marginene har også forbedret seg ettersom at det digitale salget har tatt seg opp, folk kjøper færre fysiske kopier av spill. Dette sendte kursen opp 6,4% ved forrige kvartalsrapport. Det er rimelig å anta at denne trenden fortsetter frem mot neste rapport– mens 24,2% av spillene til Nintendo ble kjøpt digitalt, var andelen på hele 43% for hovedkonkurrent Sony forrige kvartal. I tillegg bedres marginene over tid ved at produksjonskostnadene til konsollen faller fordi komponentene blir billigere.

Relanseringer og ny onlinetjeneste

Videre har Nintendo nettopp lansert sin abonnementsbaserte onlinetjeneste. Brukerne får tilgang til en rekke eldre spill, skylagring og flerspillerfunksjonalitet mot rundt 38 kroner per måned. Selv om det gjenstår å se hvor mange som faktisk har tatt i bruk tjenesten, så vil den representere en helt ny inntektskilde på toppen av en allerede solid omsetningsvekst for Nintendo. Det finnes også andre faktorer som kan dra kursen i riktig retning, blant annet salget av retrokonsoller. Nintendo har relansert to av sine eldste konsoller – NES og SNES. Førstnevnte ble utsolgt kort tid etter lansering i 2016, men kom tilbake i hyllene i juni. Da toppet den både PlayStation 4, Nintendo Switch og Xbox One i salg. Forventningene er således store til kunngjøringen av neste retrokonsoll, N64. Og denne har kanskje enda større potensiale, delvis fordi den støtter fire spillere og delvis fordi den treffer bedre demografisk. De som spilte N64 som små er i slutten av tjueårene nå, og denne aldersgruppen har en større andel gamere.

I tillegg til å relansere konsoller, så har Nintendo relansert en rekke spill fra den forrige konsollen Wii U til Nintendo Switch. De begredelige salgstallene til Wii U gjorde at selv kritikerroste titler ikke kunne nå ut til et stort publikum. Et eksempel er Donkey Kong Tropical Freeze, som har gjort det svært bra og solgt mer 1,4 millioner enheter på Nintendo Switch, til tross for at spillet er fra 2014. Den relanserte versjonen har faktisk solgt mer enn originalen. Såkalte ports er selvfølgelig svært god butikk, fordi man gjenbruker eldre assets uten å ha utviklingskostnader. Man må bare tilpasse spillet en ny konsoll. Nintendo har planer om å relansere mange titler i tiden som kommer.

Avslutningsvis vil jeg også nevne at Nintendo har en del mobilsatsninger som kan overraske positivt fremover. Selv om aksjen kunne vært billigere i forhold til det fundamentale, så fremstår Nintendo som en klar kjøpskandidat over de neste månedene med flere spennende lanseringer.