Nintendo – Mangedoblingskandidat for den risikovillige investoren

Gunnar BergstrandAksjer, Børs, Investeringer Comments

Sist vi hørte noe om Nintendo var da Pokemon-feberen herjet i sommer, og den påfølgende kursdoblingen. Nå står Nintendos nye flaggskip, Nintendo Switch, på trappene – men kursen har vært dalende de siste månedene. Den foreløpig lunkne mottagelsen skyldes at den forrige konsollen Wii U floppet, med under 14 millioner solgte enheter. Markedet er avventende. Det svake salget av Wii U stod i sterk kontrast til den foregående konsollen, Wii, som passerte 100 millioner enheter i salg. I kjølvannet av lanseringen av Wii, mangedoblet aksjen seg. Nå kan det samme skje igjen.

Innledningsvis kan det være interessant å se på hvorfor Wii U feilet. Til tross for gode anmeldelser av systemet, var markedsføringen en katastrofe. Det forvekslingslike navnet med forgjengeren skapte forvirring om det var en utvidelse eller et tillegg – selv blant fansen – til tross for at det var et selvstendig system. I tillegg var spilltitlene ved lansering usedvanlig dårlige, og man måtte vente lenge før man så noe til de kjente merkenavnene fra Nintendo.

Nå ser derimot bildet annerledes ut. Det neste kapittelet i Zelda-serien er tilgjengelig ved launch, og markedsføringen er av et helt annet kaliber. Per i dag er Zelda et av de mest ettertraktete spillene i verden, og forventningene er skyhøye. Konsollens skjebne kan stå og falle på denne spilltittelen alene, men det ser lovende ut. På Metacritic.com kan man allerede få et førsteinntrykk av anmeldelsene av spillet. Av de 24 som er tilgjengelig, er alle av en positiv karakter. Foreløpig kategoriserer mange til og med spillet som det i beste i serien, noe som implisitt betyr at det kan bli et av de mest kritikerroste i historien.  For øvrig er det verdt å merke seg at det er Nintendo som utvikler spillet, ikke en tredjepart, så det er selskapet selv som vil sitte igjen med all profitt ved salg. Markedsføringen av konsollen er som nevnt også mye bedre og den har en klarere profil, som man for eksempel kan se i reklamen som Nintendo kjørte under Super Bowl i februar. I tillegg omtales Nintendo Switch hyppig på sosiale medier, og flere studier har vist at dette er en sterk indikator på senere salg. Man kunne observere de samme tendensene med Pokemon Go og No Mans Sky.

Nintendo Switch er en hybridkonsoll – man kan både spille på farta og koble den til TVen. Dette skaper et tydeligere skille fra konkurrentene som Playstation og X-Box, men gir også hodebry for analytikerne, som ikke vet i hvilket marked konsollen hører hjemme. Denne usikkerheten bidrar igjen til at investorer sitter på gjerdet. Men forhåndssalget peker i riktig retning, og Nintendo Switch har blitt utsolgt hos alle større forhandlere i USA i løpet av få dager. Det skal dog tas med en klype salt, Wii U virket også lovende om man så på forhåndssalg isolert.

Kritikken av Nintendo Switch har stort sett gått på et svakt spillbibliotek ved lansering, begrenset batterikapasitet og dyrt tilbehør. Likevel er det tvilsomt at dette alene feller en eventuell suksess av konsollen. Zelda redder spillbiblioteket, man kan koble til nødladere ved behov, og konsollen alene er rimelig priset.

Selv om kursen har falt med over 30% siden lanseringen av Pokemon Go, prises Nintendo forholdvis dyrt. Pilene har pekt nedover for omsetning, driftsresultat og bunnlinje de siste årene. Med en P/E på rundt 30 for et selskap i en fallende trend, er en viss suksess allerede priset inn. Dermed skaper de fundamentale forholdene en nedsiderisiko. Til gjengjeld er selskapet nesten gjeldsfritt, og har en formidabel krigskasse på ca. 5 milliarder dollar, noe som utgjør 20% av markedsverdi.

I sum er det mye som indikerer at Nintendo Switch blir en kassasuksess, og det legger grunnlaget for en rekke inntektskilder for Nintendo. Nintendo tjener ikke bare på fremtidig salg av spill og tilbehør til konsollen, men selskapet skal i likhet med konkurrentene ta betalt for online-funksjonalitet. Dette samspillet øker verdien på hver enkelt kunde gjennom hele produktets levetid. Risikoen til tross, så kan dette snu dagens prising på hodet, og selskapet er en mangedoblingskandidat.

Nintendo Switch og Zelda lanseres 3. mars.